wtorek, 10 grudnia, 2024
bizspołeczeństwozdrowie

Maju de Araújo, reprezentantka niepełnosprawnych. Również tych z Polski

Niepełnosprawna modelka, Maju de Araújo z Brazylii, ma zespół Downa i jako modelka utrzymuje cała swoją rodzinę. Dziewczynie udało się wejść w biznes modowy. Jako osoba nie w pełni sprawna jest reprezentantką niemalże 1/4 społeczeństwa Brazylii.

Jak podaje El Pais, według ostatniego spisu powszechnego, przeprowadzonego w 2010 roku, 24% populacji Brazylii ma co najmniej jedną niepełnosprawność. Co czwarty mieszkaniec tego kraju żyje na co dzień z niepełnosprawnością wzrokową, słuchową, ruchową i umysłową lub intelektualną. Chodzi o 46 milionów Brazylijczyków. Niepełnosprawni to – prawdopodobnie – największa mniejszość na świecie.

Niepełnosprawność w Polsce jest niemile widziana

Nie tylko Brazylia zapełniona jest osobami niepełnosprawnymi. Według oficjalnych rządowych danych w Polsce w spisie powszechnym z 2011 roku ujęto ponad 3 miliony osób niepełnosprawnych. Jednak już na stronach rządowych przeczytamy, że w rzeczywistości niepełnosprawnych w Polsce jest nawet 7 milionów. To co najmniej kilkanaście procent ludności.

Oznaczać to może, że w praktyce każdy mieszkaniec Polski zna i ma w miarę bliski kontakt z osobą niepełnosprawną. Istnieje też możliwość, że w życiu publicznych, mediach i popkulturze takie osoby są całkowicie niewidzialne. W badaniu CBOP, na które powołuje się serwis RAMPA, wskazano, że do znajomości z osobą niepełnosprawną (znajomi, przyjaciele, rodzina) przyznawała się ponad połowa ankietowanych. Blisko 25% ankietowanych twierdziło, że zna takie osoby tylko z widzenia lub niezbyt dobrze, a 10% deklarowało, że nie zna żadnej osoby niepełnosprawnej.

We wspomnianym badaniu aż 44 procent osób niepełnosprawnych przyznawało, że społeczeństwo ma do nich negatywne nastawienie. Uczestnicy badania, zapytani, kto właściwie powinien pomagać osobom niepełnosprawnym, odpowiadali najczęściej (73 procent), że powinna to robić opieka społeczna. Dalej mówiono, że powinny to robić organizacje społeczne (45%), wolontariusze (33%), a dalej dalsza rodzina czy przyjaciele. O sąsiadach jako źródle ewentualnej pomocy wspomniało 16% ankietowanych.

Maju, reprezentantka niepełnosprawnych

Na zdjęciach na Instagramie Maju z Brazylii nie wygląda na osobę z zespołem Downa. W rzeczywistości mierzy się z całym spektrum problemów charakterystycznych dla Downa. Jest podatna na infekcje i ma problem z komunikacją, posługując się płynnie tylko językiem migowym. Rodzina Maju musi ją wspomagać w pracy, bowiem dziewczyna sama sobie nie jest w stanie poradzić.

Niemniej Maju zainteresowały się agencje i pozwoliły jej zarabiać, wykorzystując jej inność. Inny niepełnosprawny, Ivan Baron, ambasador Spotify i influencer, zwraca uwagę, że dla wielu firm niepełnosprawność to po prostu modny dodatek. Ich praktyki można porównać z sytuacją, w której sklep wynajmuje do reklamy osobę na wózku. A następnie zapomina o zniwelowaniu barier architektonicznych. Ivan mówi, że osoby niepełnosprawne nie są reprezentowane. Przez to – w odczuciu własnym i społecznym – nie istnieją.

W ten sposób po cichu społeczeństwa zgadzają się, by nie istniała nawet 1/4 populacji świata.

Różnorodność

Na szczęście są wyjątki takie jak brytyjska firma SUMO, wydawca gier wideo takich jak: Hotshot Racing, Sackboy: A Big Adventure, WST Snooker. Firma pisze o sobie następująco:

Sumo Digital składa się z różnorodnej mieszanki fantastycznych ludzi, chociaż czasami niektóre grupy są nadal niedostatecznie reprezentowane. Pracujemy nad usunięciem przeszkód, które mogą utrudnić tym grupom rozwój kariery w branży gier. Przyjmujemy zgłoszenia od osób niedostatecznie reprezentowanych w branży gier, w tym między innymi BAME, LGBQT +, kobiet, osób niepełnosprawnych fizycznie, osób z problemami neuroodmienności lub zdrowia psychicznego oraz rodziców lub opiekunów.

Nasze środowisko jest zrelaksowane, przyjazne i zbudowane na tym, że każdy członek zespołu ma szansę zabłysnąć i mieć prawdziwy, znaczący wkład w tworzone przez nas gry. Szczycimy się pozytywną atmosferą i towarzyskim zespołem, który regularnie uczestniczy we wspólnych grupach zainteresowań, spotkaniach godzinach pracy oraz po pracy oraz działaniach charytatywnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.