Site icon Cybermedium

Jak rozmawiać z nastolatkami o zdrowiu psychicznym?

In June 2021, Anna, 14, studies for her upcoming exam in her room, in a small village in the province of Bergamo, Italy. "I'm not stressed about it. I am ready. I did just this [studying] in the past year, I'm fine with whatever I will get." Anna, 14, is one of the winning essayists of a literary competition launched by the Lombardy Regional Board of Psychologists, in collaboration with the Lombardy Guarantor Authority for Childhood and Adolescence. The competition invited secondary school students across the province to write about their pandemic experiences as a way of healing the mental health effects of social isolation during Italy’s nationwide lockdown. Anna wrote profoundly of the fear, helplessness and despair within the village in her entry, titled ‘I wish I had never been born.” In her essay, COVID-19 came to life as a phantom that could not understand why death and illness followed its trail. COVID-19 halted Anna’s teenage passions. She loved tae kwon do, but she stopped practicing during lockdown. Anna was also taking guitar and music lessons, but when the strings of her guitar broke, she couldn’t replace them, as the local music shop was closed. She only started playing again once her 2021 school exams were finished. Her closest friends, Clarissa and Chiara, whom she grew up with, tried to support and listen to each other. For them, solace came in the natural world around the village: the forests, the hills, the space. It was where they found peace, where they could walk without the shadow of COVID-19, of death, hovering. Still, the pandemic affected their friendship as each young woman went through her own trials and tribulations. The teenagers had changed, whether or not they wanted to. “I now think that COVID-19 has left a very profound change in the way I live,” Anna says. “It did not help me to find a way to express emotions. I now fear physical contact, and I’m conscious that my reactions to the world have very much ch

Nikt nie powinien radzić sobie sam z wyzwaniami zdrowia psychicznego. Niestety polska rzeczywistość pokazuje, że wiele dzieci jest pozostawionych samym sobie. UNICEF podpowiada, jak rodzice mogą wesprzeć swoje dzieci.

Rok temu w Cybermedium pisaliśmy:

Co drugi nastolatek pada ofiarą przemocy rówieśniczej, co szósty się okalecza, a 7 procent dzieci ma za sobą próby samobójcze. Polska znajduje się na drugim miejscu w Europie pod względem ilości samobójstw dzieci, a na pierwszym jeśli chodzi o ilość samobójstw dzieci na 100 tys. mieszkańców. Biorąc pod uwagę ilość tak zwanych “śmieciowych kodów” kart zgonów i presję środowiska na pomijanie zapisów o samobójstwie w dokumentach, można spodziewać się, że te statystyki są jeszcze bardziej ponure. O alarmującym stanie polskiej psychiatrii a szczególnie tej, która ma na celu pomoc dzieciom, mówi się od dawna. Niestety – nic z tych rozmów nie wynika.

Przez rok zmiany nie okazały się na tyle pozytywne, by móc powiedzieć „system znów zaczął funkcjonować, a dzieci z zaburzeniami psychicznymi znajdują odpowiednią pomoc”. Oto, co w tej sytuacji doradza UNICEF. Przy okazji zwracamy uwagę, że możemy wspólnie spróbować coś zrobić w tej sprawie. Każdy może podpisać się pod apelem o poprawę dostępności do usług w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w naszym kraju za pośrednictwem strony: unicef.pl/apel-zdrowie-psychiczne.

Jak nie zwariować, będąc dzieckiem (11-13 r.ż.)?

Nastolatkowie stanowią ok. 16% światowej populacji (1,2 mld osób). Okres dojrzewania, który przeżywają to czas, w którym zachodzi bardzo wiele zmian, m.in. biologicznych, społecznych i psychologicznych. Jest to trudny moment zarówno dla dzieci, jak i rodziców.

Gdy dziecko wchodzi w okres dojrzewania, jest w stanie wyrazić swoje uczucia i dokonywać wyborów dotyczących przyjaciół czy aktywności pozalekcyjnych. Z tą niezależnością wiąże się większe skupienie na własnej osobie, zainteresowaniach i znajomych. Dzieci w tym wieku przechodzą wiele zmian fizycznych, takich jak rozpoczęcie miesiączkowania u dziewcząt czy mutacja głosu u chłopców. Niektóre dzieci mogą odczuwać niepokój w związku z tymi zmianami.

Dojrzewanie fizyczne w połączeniu z obawami o wygląd i rosnącym znaczeniem grupy rówieśniczej, mogą wpłynąć na samopoczucie i stan emocjonalny dziecka. Dzieci w tym wieku mogą doświadczać wahania nastrojów, problemów z odżywianiem czy przeciążenia nauką. Mogą także czuć smutek i niepokój, które niejednokrotnie prowadzą do braku pewności siebie czy niskiej samooceny. To może być trudny etap rozwoju. Świadomość, że dziecko może porozmawiać z rodzicem o swoich zmartwieniach lub problemach, ma ogromne znaczenie.

Jak nie zwariować, będąc rodzicem dziecka?

Znajdź czas i miejsce na rozmowę z dzieckiem, bez presji i oczekiwań. Rozważ, czy nie rozpocząć rozmowy podczas prac domowych, gotowania lub wspólnej podróży. Niech toczy się ona naturalnie i będzie dialogiem, a nie tylko jednostronnym wypytywanie dziecka. Weź też pod uwagę nastrój młodego człowieka – jeśli ma zły dzień lub jest zajęte, wybierz inną porę.

Jeśli zauważysz zmiany w nastroju lub zachowaniu dziecka, delikatnie daj mu znać i zapytaj, czy chciałoby o tym porozmawiać. Komunikacja z dzieckiem powinna być otwarta i szczera. Słuchaj tego, co mówi dziecko i zachęcaj je do wyrażenia swojej opinii. Zachęć je do otwartości i zapewnij, że jesteś przy nim. Zapytaj dziecka, co jego zdaniem należy zrobić i zmienić. Jeśli dziecko nie ma pomysłu, to zaproponuj, że przejdziecie przez to razem i wypracujecie rozwiązanie. Wspieraj dziecko w tym, co pozwala mu czuć się lepiej.

Czego nie robić?

Pamiętaj, że cierpliwość i konsekwencja są kluczowe dla porozumienia. W tym wieku dziecko może okazywać rodzicom mniej uczuć i czasami wydawać się niegrzeczne lub porywcze. Chce być bardziej niezależne i mieć większą kontrolę, dlatego istnieje możliwość, że w rozmowach napotkasz opór. Pamiętaj, że to może zająć trochę czasu, ale zawsze staraj się jasno powiedzieć, że je kochasz i zależy Ci tylko na jego szczęściu i dobrym samopoczuciu.

Jak nie zwariować, będąc nastolatkiem?

W tym okresie nastolatki powoli wchodzą w dorosłość. Rozwijają własną osobowość i szukają większej niezależności oraz odpowiedzialności. Coraz częściej wchodzą w interakcje z innymi za pośrednictwem mediów społecznościowych i telefonów komórkowych. W rezultacie mogą spędzać mniej czasu z rodziną, a więcej z przyjaciółmi. To także czas zmian fizycznych, zarówno dla dziewcząt, jak i chłopców, które mogą prowadzić do niepokoju związanego np. z wagą. Dzieci w tym wieku mogą przejawiać problemy z odżywianiem, odczuwać niepokój, mieć wahania nastrojów, a nawet stany depresyjne, co prowadzi do obniżenia samooceny lub innych, poważniejszych problemów.

Zły stan zdrowia psychicznego w okresie dojrzewania może iść w parze z innymi zagrożeniami i zachowaniami ryzykownymi, w tym używaniem alkoholu lub narkotyków, narastającą agresją, a także niebezpiecznymi zachowaniami seksualnymi. Ponieważ wiele zachowań zdrowotnych przenosi się z okresu dojrzewania do wieku dorosłego, bardzo ważne jest wspieranie nastolatków w kształtowaniu zdrowych nawyków. Ważne jest, aby dziecko odczuło, że zawsze możesz mu pomóc w trudnych chwilach. Okaż miłość, zrozumienie i wsparcie.

Jak nie zwariować, będąc rodzicem nastolatka?

Spróbuj stworzyć okazję do rozmowy, np. przez wspólne gotowanie. Zapytaj dziecko, jak minął mu dzień. Zadawaj otwarte pytania, aby zrozumieć, jak się czuje, np. „Czy możesz wyjaśnić, co masz na myśli, mówiąc…?” lub „Jak myślisz, że byś się czuł, gdyby…?”. Zapytaj o jego opinię, a nawet podziel się swoją, aby lepiej się zrozumieć.

Jeśli obawiasz się, że samookaleczanie się może stanowić problem nastolatka, to delikatnie podnieś ten temat i spróbuj dowiedzieć się, czy dziecko kiedykolwiek o tym myślało. Warto zacząć od ogólnego pytania, np.: „Niektórzy ludzie w twoim wieku krzywdzą się. Czy słyszałeś kiedyś o takich osobach od Twoich znajomych?”. Zapewnij dziecko, że zawsze jesteś przy nim mówiąc np. „Wiesz, że zawsze możesz ze mną porozmawiać o wszystkim”. Dzięki temu dziecko wie, że może z tobą porozmawiać i że chcesz mu pomóc.

Porozmawiaj z nastolatkiem o tym, ile czasu spędza w internecie i jakie ma nawyki w korzystaniu z sieci. Zapewnij dziecko, że jeśli ma kłopoty lub popełniło błąd – jesteś przy nim i możesz mu pomóc bez względu na wszystko. Otwarcie mów o swoich uczuciach. Pokazanie dziecku, jak radzisz sobie ze stresem, może być dla niego przykładem. Opowiedz też, jak radziłeś sobie z problemami, gdy byłeś w jego wieku.

Czego nie robić?

Trudne doświadczenia nastolatków są elementem na drodze do stawania się niezależnymi osobami dorosłymi. Pomaganie dzieciom w utrzymaniu więzi ze szkołą, rodziną i przyjaciółmi zapobiega wielu destrukcyjnym zachowaniom, takim jak zażywanie narkotyków czy przemoc. Poświęć czas na znalezienie sposobów wspierania dziecka. Nie zawsze będzie to łatwe i może wymagać cierpliwości. Jeśli jednak czujesz, że Twoje wsparcie jest niewystarczające lub potrzebujesz pomocy, udaj się do specjalisty.

Exit mobile version