Site icon Cybermedium

Ponad połowa dzieci uchodźców nie jest zapisana do szkół w Polsce

Tavita the Blue Dot worker at Przemysl train station, takes one of the toy planes the Blue Dot team made for children and gives it to Misha. On 11 October, just one day after the conflict escalation in some parts of Ukraine, Tavita and seven other UNICEF Blue Dot workers and coordinators responded to the increasing needs at the Ukrainian-Polish border by setting up a temporary Blue Dot space at Przemyśl train station. Since the start of the Ukraine refugee crisis, UNICEF together with partners has provided immediate support to those fleeing war in Ukraine. Professional, trained social workers, psychologists, counsellors, and legal aid providers working at the Blue Dots are providing reliable, updated and accurate information on how to access national protection services or how to reunite with family members.

500 dni po tym, jak uchodźcy zaczęli uciekać przed wojną z Ukrainy, ponad połowa ukraińskich dzieci uchodźców w Polsce nie jest zapisana do krajowego systemu edukacji.

Agencje ONZ ds. Dzieci i Uchodźców zachęcają rodziców ukraińskich uchodźców do rejestrowania dzieci i ostrzegają, że niski poziom skolaryzacji może prowadzić do wykluczenia.

Połowa ukraińskich dzieci nie jest zapisana w Polsce do szkoły

Niemal połowa dzieci uchodźców z Ukrainy, 173 tys., jest obecnie zapisanych do polskiego systemu edukacji Sytuacja ta dotyczy i szkół podstawowych i średnich. Mniej więcej co piąty (22 proc.) ukraiński uczeń w wieku licealnym uczęszczał pod koniec ostatniego roku szkolnego do polskiej szkoły.

Dzieci uchodźców, które nie zapisały się do polskich szkół, prawdopodobnie próbują kontynuować naukę online. Jest możliwe, że korzystają one z ukraińskiego programu nauczania lub innych platform do nauki na odległość. Chociaż metody te zapewniają rozwiązania krótkoterminowe, nie wspierają rozwoju społecznego i często nie przynoszą pozytywnych efektów edukacyjnych na dłuższą metę. Dzieci w Ukrainie straciły już lata nauki stacjonarnej z powodu pandemii COVID-19.

Pomimo braku zweryfikowanych danych, szacuje się, że około 30 proc. dzieci z Ukrainy zapisanych i uczących się osobiście w polskim systemie edukacji również uczy się online. Dla tych dzieci może to być wyczerpujące i bardzo trudne. Niektóre dzieci uchodźców uczą się nieformalnie, uczęszczają do ukraińskich szkół lub w ogóle porzuciły naukę.

Niskie wskaźniki skolaryzacji można przypisać takim czynnikom jak częste przemieszczanie się do Ukrainy i z powrotem, a także przeszkody takie jak bariery językowe i zdolność szkół do przyjmowania nowych uczniów.

UNICEF i Agencja ONZ ds. Uchodźców (UNHCR) chwalą

UNICEF i UNHCR apelują do rodziców uchodźców, aby rejestrowali swoje dzieci do polskiego systemu edukacji. Nauka stacjonarna w bezpiecznej przestrzeni z rówieśnikami i nauczycielami jest nie tylko ważna dla ich edukacji, ale ma również kluczowe znaczenie dla ich socjalizacji, zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia.

Agencje ONZ pochwaliły polski system edukacji. Wskazały też Ministerstwo Edukacji i Nauki, samorządy, dyrektorów, nauczycieli i uczniów jako podmioty i osoby, dzięki którym uchodźcze dzieci przyjęto do szkół. W Polsce uchodźcy z Ukrainy to obecnie 4 proc. wszystkich zarejestrowanych uczniów. W ponad 85 000 klas jest co najmniej jeden uczeń uchodźca.

„Szkoły wykraczają poza miejsca nauki, zwłaszcza w czasie wojny,” powiedział Rashed Mustafa Sarwar, Krajowy Koordynator Biura UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce. „Dają dzieciom, które już doświadczyły straty, przesiedlenia i przemocy, poczucie rutyny i bezpieczeństwa, szansę na zbudowanie przyjaźni i uzyskanie pomocy ze strony nauczycieli oraz możliwość integracji ze społecznościami przyjmującymi. Zapewniają dostęp do usług wspierających zdrowie psychiczne i dobrostan dzieci”.

„Wzorowa reakcja Polski na exodus ukraińskich uchodźców zapewniła osobom zmuszonym do ucieczki natychmiastową ochronę, dostęp do opieki zdrowotnej i zatrudnienia oraz bezpłatną edukację,” powiedział Kevin J. Allen, przedstawiciel UNHCR w Polsce. „Musimy w pełni skorzystać z edukacji oferowanej ukraińskim dzieciom w polskich szkołach i zapewnić, że do niej uczęszczają – budując umiejętności, które przyczynią się do lepszej przyszłości Ukrainy, kiedy pozwolą na to warunki”.

Exit mobile version